انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

祖国的未来将会在我们的手中
انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

سایت رسمی انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی به منظور معرفی جامعی از چین و ارتقای کیفی دانشجویان این زبان ایجاد شده است.
این تارنما تنها پایگاه انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی می باشد.
آدرس کانال تلگرام انجمن:
https://telegram.me/sbuchinese

آخرین نظرات

اختراع کاغذ

جمعه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۳ ق.ظ

اختراع کاغذ توسط سای لون

 ابداع تکنیک کاغذ سازی یکی از مهم ترین و با ارزش ترین خدمات چینی ها برای سایر مردم جهان بود. بدون کاغذ، حتی تصور آینده جهان هم غیر ممکن بود، چون اختراع کاغذ اهمیت ویژه ای در بهبود روابط و ارتباطات فرهنگی دارد

اختراع کاغذ، همچنین در پیشبرد تاریخ بشر نیز تاثیر بسیار شگرفی داشته است. در این باب هیچ کس قادر به ذکر تکنولوژی ساخت کاغذ، بدون اشاره به نام سازنده این فن که شخصی به نام «سای لون» بوده نیست.

اختراع کاغذ

سای لون در زمان امپراطوری هان شرقی زندگی میکرد، در سنین جوانی،وی به عنوان کاردار سلطنتی به خدمت شاه مشغول شد. در زمان امپراطوری هان، وی به سمت مسوول کارگاه تحقیقاتی سلطنتی و ثبت تمامی وقایع در تالار سلطنتی گماشته شد. وی فردی باهوش، تحصیل کرده و مسوولیت پذیر بود و تحت مسوولیت وی، موارد تولید شده در کارگاه تحقیقاتی سلطنتی دارای کیفیتی عالی، ظاهری زیبا و بسیار کارآمد بودند

همسر امپراطور علاقه زیادی به خواندن و نوشتن داشت، اما از نداشتن وسایل مناسب بسیار گله مند بود. در آن زمان کتب و اسناد موجود اکثرا برروی ورقه های بامبو که وزن زیادی داشتند، نوشته می شدند.کاردار های سلطنتی و اشراف نیز برای نوشتن از ابریشم استفاده می کردند، اما از آنجا که مقدار ابریشم بسیار کم بود و قیمت بالایی داشت، ابریشم قابلیت استفاده به صورت فراگیر را نداشت. سای لون با توجه به این مسائل تصمیم به کشف ماده ای سبک، مناسب و جدید که قابلیت تولید در سطح عمده را نیز داشته باشد گرفت.

پیش از این، مردم بارها مبادرت به استفاده از برگ و پوسته درختان مختلف برای ساخت کاغذ کرده بودند اما کیفیت محصول به دست آمده همواره بسیار شکننده بود. از انجا که بیشترین مواد اولیه موجود در آن زمان برگ و پوسته درختان بود، مقدار این ماده نیز قابل افزایش به میزان مورد نیاز نبود.

سای لون احساس کرد که استفاده از الیاف گیاهان در ساخت کاغذ قابلیت پیشرفت زیادی دارد؛ بنابراین تیم تحقیقاتی وی در کارگاه سلطنتی شروع به تحقیقات و آزمایش کردند و خودش همچنان به جمع آوری اطلاعات پیشینیان در رابطه با ساخت کاغذ پرداخت. وی احساس کرد گام اول در ساخت کاغذ پیش از تلاش برای بهبود فن آوری تولید کاغذ و افزایش کیفیت محصول تولید شده، افزایش منابع مواد اولیه برای ساخت کاغذ است. از آنجا که پوسته درخت ماده ای در دسترس محسوب می شد، وی سعی کرد از آن برای ساخت کاغذ استفاده کند. فرآوری پوسته درخت کار بسیار دشواری بود، اما با این حال سای لون با استفاده از روش های مختلف در ساخت کاغذی با کیفیت قابل قبول با استفاده از پوسته درخت به موفقیت رسید. با تکیه بر این موفقیت، وی شروع به بررسی سایر مواد اولیه نمود و در فرایند این تحقیقات آگاهی های بیشتری نیز در رابطه با تکنولوژی ساخت کاغذ بدست آورد. در این رابطه، او با استفاده از تمامی مواد اولیه در دسترس شامل پوسته درخت، تکه های پارچه، بافت های کتان و غیره به ساخت کاغذ پرداخت.

هنگامی که سای لون با کیفیت ترین کاغذ ساخته شده خود را به امپراطور و همسر وی تقدیم کرد، امپراطور بسیار شگفت زده شد و با تجلیل از توانایی های وی، دستور داد که تکنولوژی ساخت کاغذ ابداعی او در تمامی کشور ترویج داده شد و بدینگونه فن آوری ساخت کاغذ سای لون به سرعت در تمامی کشور همه گیر شد. وی مداوما به بهبود روش کاغذ سازی خود پرداخت و در ساخت کاغذی با کیفیت بسیار بالا که تنها در تالار سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد نیز موفق شد.

در آن زمان خوشحال ترین فرد از اختراع این ماده جدید، همسر امپراطور بود. با اختراع این کاغذ سبک که به میزان بالا هم در دسترس بود، او قادر به نوشتن بدون کوچک ترین نگرانی از کمبود کاغذ شده بود، همچنین او دستور داد که تمامی داستان ها و افسانه های قدیمی توسط افرادی نوشته شوند که این امر منجر به افزایش چشمگیر میزان کتب نوشته شده با استفاده از این کاغذ جدید شد.

بعد از موفقیت و تلاش های سای لون در این زمینه، فن آوری ساخت کاغذ و کارخانجات کاغذ سازی پیشرفت های زیادی داشتند و کاغذ به ماده اولیه اصلی برای نوشتن تبدیل شد که این تغییر باعث تاثیرات شگرفی در ترویج و توسعه فرهنگ چین داشت. سای لون تا به امروز به عنوان یکی از بزرگترین و توانمند ترین مخترعان چین باستان به شمار میرود.

ترجمه از ندا براتی

نظرات  (۲)

mamnoon az zahamatetoon

aliiiiiii bood

مرسی خیلی خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">