انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

祖国的未来将会在我们的手中
انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

سایت رسمی انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی به منظور معرفی جامعی از چین و ارتقای کیفی دانشجویان این زبان ایجاد شده است.
این تارنما تنها پایگاه انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی می باشد.
آدرس کانال تلگرام انجمن:
https://telegram.me/sbuchinese

آخرین نظرات

چطور زبان چینی یاد بگیرم؟

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۰ ب.ظ

به  دلیل درخواست های فراوان علاقمندان به زبان چینی از قبیل : چطور باید این زبان را یاد بگیریم؟ در کجا میتوان زبان چینی را به طرز صحیح و حرفه ای فراگرفت؟ از کجا باید شروع کنیم؟ منابع معتبر کدامند؟ از کجا باید تهیه کرد؟ و...

برآن شدیم تا نوشته ای کوتاه در این مورد منتشر کنیم تا پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد

متن زیر به قلم آقای رضا حیدری نگاشته شده است



یادگیری زبان چینی

با توجه به روند پرشتاب رشد کشور چین در دهه های اخیر یادگیری زبان چینی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مورد توجه قرار گرفته است. آموزش زبان چینی به عنوان یکی از غنی ترین و قدیمی ترین زبان های جهان، در کشور ما عمری کمتر از بیست سال دارد که اولین گروه زبان چینی در ایران بر اساس قرارداد منعقد شده مابین دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه زبان های خارجی شانگهای تاسیس گردید و تاکنون نیز در این دانشگاه تدریس می شود.

به دلیل رشد روزافزون روابط ایران و چین در عرصه های مختلف، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری زبان چینی هستند که برای یادگیری این زبان راه های مختلفی وجود دارد. بهترین راه ، شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی زبان چینی است که این راه برای بسیاری از علاقمندان غیرممکن است، چون طیف عظیمی از علاقمندان ، یا دانشجویان دیگر رشته ها هستند و یا کسانی هستند که به دلیل شاغل بودن نمیتوانند همه روزه در کلاس های درس دانشگاه حاضر شوند(که البته این افراد می توانند در دوره های آزاد زبان چینی که در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار میشود شرکت کنند.). دومین راه شرکت در کلاس های زبان خارج از دانشگاه است که اکثر قریب به اتفاق این آموزشگاه ها فاقد نیروهای متخصص هستند. در اینجا منظور از نیروی متخصص، نیرویی است که تحصیلات مرتبط با آموزش زبان چینی داشته باشد. گروه اساتید آموزشگاه های خصوصی عموما از چینی های مقیم ایران که در ایران مشغول به کار یا تحصیل هستند و یا دانشجویان ایرانی ای که در رشته های غیر مرتبط تحصیل کرده اند تشکیل شده است.

عموما دیده می شود که بسیاری از کسانی که علاقمند به یادگیری زبان چینی هستند به دنبال نرم افزار و یا کتاب های آموزشی زبان چینی هستنند، اما نکته قابل ذکر این است که یادگیری زبان چینی با یادگیری زبانی مثل زبان انگلیسی کاملا  متفاوت است و حداقل برای یادگیری پایه های زبان چینی حتما باید در کلاس های آموزش زبان چینی ای که توسط اساتید متخصص زبان چینی برگزار میشوند شرکت کرد. برخی از مشکلاتی که ممکن است در صورت یادگیری خودآموز زبان چینی با آن برخورد کنید،عبارت است از؛

1-     نبود منابع مناسب یادگیری زبان چینی برای فارسی زبانان

منابع موجود در بازار تماما بر اساس زبان انگلیسی طراحی شده اند که به باور زبان شناسان یادگیری یک زبان خارجی از طریق یک زبان خارجی دیگر، روش مناسبی برای یادگیری نیست.

2-    تلفظ های بسیار متفاوت زبان چینی با زبان فارسی

بسیاری از کسانی که در یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز تجربه موفقی داشته اند با مشکل تلفظ برخورد نکرده اند؛ چون بسیاری از صامت ها و مصوت های زبان انگلیسی با فارسی یکسان است در حالی که این مورد در زبان چینی کاملا متفاوت است و پیدا کردن جایگاه تلفظ صامت های زبان چینی برای زبان آموزان فارسی مشکل است و گاها هیچ گاه نمیتوانند به درستی تلفظ کنند،به خصوص کسانی که از روش های استاندارد یادگیری زبان چینی پیروی نمیکنند.

3-    نحوه خاص نوشتار زبان چینی

نوشتار زبان چینی یکی از مهم ترین بخش های این زبان است، برخلاف باور عموم مردم ایران درباره زبان چینی، زبان چینی حروف الفبا ندارد. اساسا زبان چینی دارای یک ساختار هجایی است که بیش از چهارصد هجی دارد و هرهجی نیز ممکن است دارای صدها کارکتر مختلف باشد؛ به گونه ای که زبان چینی ساده شده بیش از پنجاه هزار کارکتر متفاوت و مختلف دارد که البته بخش بسیار زیادی از این کارکترها امروزه به ندرت استفاده میشوند. از آنجایی که این زبان یک زبان الفبایی نیست، نحوه نوشتن نیز قاعده الفبایی ندارد، در واقع با دیدن یک کارکتر جدید، تلفظ دقیق آن قابل فهم نیست. در واقع خط چینی به عنوان کهن ترین خط جهان ،ترسناک ترین قسمت زبان چینی برای بیگانگان است، اما همین خط که عجیب و غریب به نظر می آید نیز قابل یادگرفتن است. همانگونه که پیش از این  اشاره شد یادگیری زبان چینی با دیگر زبان ها متفاوت است و یادگیری این زبان استانداردهای خاصی میطلبد که به باور نگارنده به صورت خودآموز نمیتوان به زوایای پنهان نوشتار چینی پی برد.

با توجه به موارد صدرالذکر، آنچه که در یادگیری سخت ترین زبان دنیا مهم است ، برنامه ریزی بر اساس استانداردهای روز دانشگاه های چین می باشد، علاوه بر این استفاده از دانش و تجربیات اساتید مجرب چینی که مسلط به زبان چینی و فارسی باشند و اساتید ایرانی که در دانشگاههای معتبر چین آموزش دیده اند به یادگیری این زبان کمک شایانی می کند. با توجه به تمامی این موارد؛ داشتن برنامه استاندارد، اساتید مجرب، منابع به روز و محیطی علمی و دانشگاهی میتواند علاقمندان به زبان چینی را در یادگیری هرچه بهتر این زبان یاری کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل انجمن مکاتبه فرمایید

Sbuchinese1821@gmail.com

 

 

نظرات  (۳)

  • عاشق زبان چینی
  • سلام و خسته نباشید....طاعات و عباداتتون قبول باشه...
    لطف میکنید درباره اسلام مطالب به چینی بگذارید و یا واژه های دینی و سیاسی رو باید از کجا پیدا کرد؟
    پاسخ:
    نوشتن مطالب اسلامی و سیاسی در حوزه زبان چینی جزو برنامه های ما میباشد 
    اما تحقیق و ترجمه در این موضوع کمی زمان بر است لذا شما در روزهای آتی شاهد مطالبی ازین دست خواهید بود
    اما این بلاگ بیشتر به منظور معرفی چین در همه موضوعات (ترجمه چینی به فارسی) و معرفی جمهوری اسلامی ایران( ترجمه به زبان چینی ) میباشد
    درصورت نیاز به منابع اسلامی به زبان چینی با ایمیل انجمن مکاتبه فرمایید
    sbuchinese1821@gmail.com
    برای پیدا کردن واژگان سیاسی یا اسلامی به زبان چینی باید جستجو به زبان چینی را یادبگیرید
    ممنون مطلب جالبی بود لذت بردیم😁
    سلام خسته نباشید به نظرتون با روزی 1ساعت وقت گذاشتن روی زبان چینی چقد طول میکشه در حدی مسلط بشی که بتونی به این زبان در کشور چین تحصیل کنی؟؟؟و درباره ازمون hskهم ممنون میشم یکمی توضیح بدین و درجه سختیش تا چه حدیه ؟!
    پاسخ:
    سلام
    مهمترین گام برای شروع زبان چینی، اموزش دیدن با یک استاد میباشد وگرنه شما زبان چینی را بصورت صحیح یاد نخواهید گرفت
    اول یک معلم خوب پیدا کنید تا به شما چینی یاد بدهد
    تحصیل به زبان چینی در این کشور هم دشوار است
    وگرنه میتوانید به چین رفته و دوره های تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کنید
    سطوح ازمون اچ اس کی هم به ترتیب سختی از یک تا 6 هست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">