انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

祖国的未来将会在我们的手中
انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی

سایت رسمی انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی به منظور معرفی جامعی از چین و ارتقای کیفی دانشجویان این زبان ایجاد شده است.
این تارنما تنها پایگاه انجمن علمی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی می باشد.
آدرس کانال تلگرام انجمن:
https://telegram.me/sbuchinese

آخرین نظرات

خط چینی چگونه به وجود آمد

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۷ ب.ظ

شاید تا کنون برای بسیاری از ما این سوال پیش آمده باشد که خط چینی چگونه به وجود آمده است و اساسا مبدا خط چینی چیست، در این مورد داستان ها و افسانه های مختلفی وجود دارد که در این بین یکی از این داستان ها از منابع مختلفی روایت شده است. خلاصه داستان جالب «سانگ جیه» توسط خانم ندا براتی ترجمه شده است.

 

در افسانه ها آمده که در زمانهای بسیار قدیم در دوران امپراطوری «هوانگ دی» بشر اکتشافات بسیار زیادی داشته است که در این میان اختراع خط یکی از مهمترین اختراعات بشر به حساب می آید. بر اساس روایات مختلف، خط چینی توسط «سانگ جیه» ابداع شده است. وی فردی بود با ظاهری بسیار عجیب که برروی صورت خود چهار چشم داشت و وظایف مدیریت امور مهمی مانند محاسبه تعداد دامها، میزان مواد غذایی و غیره را برعهده داشت. در ابتدا او از روشی که "ثبت توسط گره "نامیده میشد استفاده می کرد. این روش به این صورت بود که با گره زدن بر روی ریسمان تغییرات هر مسئله را ثبت میکردند، با استفاده از رنگهای مختلف ریسمان، کارهای مختلف را نشان داده و با شمارش تعداد گره ها تعداد دام ها و یا مواد غذایی را نشان میدادند. اما با گذشت زمان، تغییرات مسایل پیچیده تر شد و گره زدن کارایی کافی نداشت و همچنین گاهی اوقات امکان وقوع اشتباهات را به همراه داشت.

«سانگ جیه» به فکر استفاده از چاقو و کندن وقایع برروی ساقه بامبو افتاد، اما این روش نیز نیازمند صرف زمان بسیار طولانی بود، پس وی برای یافتن روشی ساده و کارآمد برای ثبت وقایع، بسیار تفکر کرد.

روزی او به همراه افرادی برای شکار رفته بود، برروی زمین ردپای حیوانات مختلف را دید که هر یک از این ردپاها با دیگری تفاوت داشت، برخی از شکارچیان با تجربه با دیدن هر ردپا متوجه میشدند که این ردپا متعلق به کدام حیوان است. «سانگ جیه» از این ردپاها الهام گرفت و به این فکر افتاد که با استفاده از علایم مختلف مسایل را نشان دهد. پس او به دقت تمامی مسایل اطراف خود را بررسی کرد، برای هر یک از موجودات زنده اطراف خود و حتی مواد خوراکی علایم مناسبی را پیدا کرد و بدینگونه بشر وارد دوران فرهنگ شد.با بیشتر شدن مسایل جدید، تغییرات مسایل نیز گسترده تر شد و «سانگ جیه» با استفاده از ترکیب علایمی که پیشتر ابداع کرده بود، موارد پیچیده را نشان داد و بدینگونه کاراکترهای ابتدایی زبان چینی اختراع شدند.سانگ جیه خط ابداعی خود را به «هوانگ دی» تقدیم کرد، او این خط جدید را با اشتیاق پذیرفت و به «سانگ جیه» فرمان داد که این خط را به سایر مردم نیز بیاموزد و به آرامی تمامی افراد شروع به استفاده از خط چینی کردند.  خط چینی اگرچه مسلما توسط «سانگ جیه» ابداع نشده، اما این افسانه بیانگر احترام و اهمیت بشر به تلاشهای اجداد خود در اختراع زبان چینی میباشد.

نظرات  (۳)

بسیار جالب بود
عالی بود دستتون درد نکنه😊
خط جالبیه ولی تعداد کاراکتر ها زیاد و پیچیده است ولی در کل من به این خط علاقه دارم و شکل خاص و جالبی داره... ممنون خیلی خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">